måndag 12 april 2010

Påsk & picknick & sånt

Det jobbigaste med att inte uppdatera bloggen så ofta är att det blir så mycket man måste uppdatera den med när man väl gör det. Som nu, till exempel (känsliga läsare varnas för mastodont-inlägg).

Det har varit påsk! Då hade jag mina kära föräldrar här på besök i drygt en vecka - det var hur mysigt som helst. Och även om det egentligen inte var meningen att det skulle grejas så mycket med lägenheten, så blev det så ändå. Visst, vi gick promenad på Ramberget, åkte in till stan och shoppade och åt på uteservering och sådant också - men största delen av tiden spenderades nog ändå på IKEA och i min lägenhet med slagborren i högsta hugg. Vi har hängt upp lampor och gardiner, skruvat ihop ny TV-möbel och nytt soffbord, kopplat in surroundljud...och ja, gjort förjäkla fint i lägenheten helt enkelt. Orkidéer har jag i mitt köksfönster nu också - I like! Dessutom är jag nu stolt ägare till en ny frys, ett nytt kylskåp och en ny diskmasin - allt i rostfritt. Diskmaskinen är dessvärre inte inkopplad såklart, men det är åtminstone ett steg närmare till att få slippa diskbergs-problematiken. Halleluja!

Nyförvärvet. Bilder på det övriga kommer
kanske senare när andan faller på..

Världens bästa mamms och papps!

Som om inte detta vore nog, så har också kakel och klinker samt diverse tillbehör som man tydligen behöver för att lägga dessa på plats inhandlats till mitt köksprojekt. När vi hade plockat på oss klinkerplattorna och kaklet så frågade Bauhaus-killen om det var något annat vi behövde. "Ja, något att sätta fast det med också", svarade jag. Bauhaus-killens ansiktsutryck var obeskrivbart. Han funderade nog över om okunniga jag verkligen skulle klara av detta och var kanske till och med lite nöjd över att det inte är hans kök som jag ska lägga klinker i. Men jag tänker; hur svårt kan det vara...? Jag har googlat. Där finns svaret på allt!

Fast jag måste erkänna att jag bävar lite inför just detta med klinkersen. Men det är nog mest att jag drar mig lite för att sätta igång, för då måste jag ju liksom göra klart det hyfsat på en gång också...

Den här helgen har jag till exempel hittat massor av ursäkter för att inte behöva börja. Fint väder, heter den främsta av dem. Och det är ju faktiskt en rätt så bra ursäkt tycker jag.

Igår lördag så hade jag planerat in en picknick-promenad med Jocke, eftersom det var strålande sol på morgonen. Men så åkte jag iväg och tränade ett MRL-pass först och när det var slut hade någon plötsligt blåst in en massa moln över hela Göteborg. Och ändå var denna någon inte nöjd, utan fortsatte att blåsa. Så det som hade verkat som en så bra idé på morgonen, var kanske inte en lika bra idé längre... Men vi genomförde den ändå! Till Hisingsparken bar det av...

Herr och fru And var ute och simmade
(det är den färgglada som är herren, men det visste ni väl redan).

Jocke vaktar picknick-väskan!




Min fina!


Dumma moln. Men fin utsikt. Det pågick en fotbollsmatch
där nere också. Spännande.

Det här hade ju kunnat bli en bra bild om inte Jocke
 hade blivit halv... Men vad är väl en bal på slottet...

Jocke jagade löv ungefär 95 procent av tiden...
(jag har väl sagt att han är snart 8 år - dvs en sisådär 56 människoår?)

Kaffe, nej tack. Varm choklad!

Någon är farligt nära den där korvmackan...

Vi var kulturella i 2 sekunder och tittade på den här
fornborgen också. Jag tror åtminstone att det
är det här som är fornborgen. Det var lite dåligt skyltat...

För alternativet var det här - och det är ju då rakt ingen fornborg!
Det ser ju till och med jag.


Idag söndag har däremot vädergudarna verkligen bjudit till. Vilken dag - nästintill sommarvärme! Därför var ju jag och Jocke tvungna att ge oss ut på ännu ett picknick-äventyr. Den här gången ville jag uppleva lite Saltkråke-känsla så vi styrde kosan mot Amundsön. Oj, vad det var fint där! Jag skulle lätt kunna bo där i trakterna, kändes det som... Jag tror i vart fall att jag har hittat ett av Göteborgs finaste ställen, helt klart.


Lika bra att kissa in stället på en gång, så att det inte blir
några missförstånd...

Fika snart!

Ah, vad skönt i solen... Jag somnade nog till och med en stund.

En så'n karl!










Hahaa...här har jag fått till en snedlugg à la 80-tal
utan hårprodukter...

Hej och hå...



Det finns något för alla på den här ön... :-) Just den här delen
kommer jag kanske att undvika när det blir badväder.
 Men jag råkade faktiskt passera ett solande par som var
 spritt språngande... Jag gick rätt snabbt förbi, faktiskt.

Skön sitt-stil.


Ja, det var en underbar dag! En underbar ö! Men vi höll på att gå vilse, tror jag. Jobbigt, eftersom vi hade lite bråttom till bussen som bara gick en gång i timmen... Av någon anledning gick vi runt, runt och hamnade hela tiden vid nakenbadet. Skumt. Till slut kom vi oss därifrån i alla fall...

Den underbara dagen har sedan avslutats med lite buggkurs. Riktigt skoj faktiskt! Vi var till och med där lite före för att delta i "fridansen" - lite skillnad att få dansa med de som kan sina saker.

Men oj, vad klockan plötsligt blev mycket! Så här sent får ju inte jag vara uppe när jag ska jobba imorgon...

1 kommentar:

Angelica sa...

Jo allt har gått bra och hon har hämtat sig från narkosen. Alltid lite oroligt innan dem blir som vanligt igen. Hur mår ni där nere i Götlaborg då? Ni verkar ha ett strålande vårväder.. :)