torsdag 25 december 2008

Jul Jul

Idag är det dagen efter. Dagen efter Julafton alltså. Idag blir det inte många knop. Vi har ätit en lång frukost och varit ute med hundarna. Det är kalasfint ute idag. Snö, nästan 9 minus och soligt. Det är så där att man skulle ha gett sig ut på sjön och åkt långfärdsskridskor. Om man hade haft några alltså. Och om man hade vetat hur man gör när man åker långfärdsskridskor. Hur som helst hade det varit gott med en prickig korv-macka där ute på isen någonstans. Och varm choklad i en termos (inte kaffe alltså. Jag tillhör den lilla procent av Sveriges befolkning som inte dricker kaffe. Och som mår bra och är frisk ändå. Konstigt nog.)

Tänkte i alla fall lägga ut lite bilder från min Julafton. Några har ni ju redan sett, eftersom jag är en hejare på att mobilblogga nuförtiden. Här kommer först några där jag har försökt att ta en bra bild på mig och Svante med min mobilkamera (har ju ingen annan). Dessvärre blev nog inte en endaste särskilt bra... Han samarbetar inte den lilla skrutten. Och så vill han pussas hela tiden.









Och här kommer julbordet, det är vid fotoögonblicket fortfarande under dukning. Så det tillkom såklart diverse godsaker så i alla fall jag blev mätt för ungefär en vecka framåt. Jag undrar varför julbord har den effekten...? Det kanske är för att man tvingas äta resterna av det där julbordet nu i en vecka framåt. MINST.

Och så kom till sist den efterlängtade JULTOMTEN. För han finns, det visste ni va? Men det är något konstigt med honom i år...


...han har liksom skäggväxt även OVANPÅ näsan. Är inte det lite märkligt? Och var är munnen?

Tomten verkar dock till sist även själv inse att något inte står rätt till med skägget. Sådär. Nu är han sig själv igen. Skönt.


Tomten hade julklappar till de snälla barnen. Och jag hade nog också varit lite snäll i år, för några av klapparna under granen var faktiskt till mig. Bland annat så fick jag en pressbryggare för kaffe. Ni vet som en kaffebryggare fast det är ingen VANLIG kaffebryggare, utan man ska pressa kaffet på något sätt. Jag vet varför jag fick den, hehe. Det är inte för att jag dricker kaffe, för det gör jag ju inte. Men ibland kommer ju mina päron på besök och de har väl tröttnat på mitt pulverkaffe kanske... :) Skämt åsido, det är ju schysst att kunna bjuda gästerna på RIKTIGT kaffe. Faktiskt. Jag har ju TÄNKT att jag ska köpa en bryggare för detta ändamål. Men det har liksom inte varit prio ett...och så. Men nu är alltså det problemet löst.

Jag var ju också bara tvungen att försöka mig på en familjebild också. Och jag kan tala om att det tog MINST en kvart att försöka arrangera den här bilden. Och ändå blev den som den blev...


Här kommer lite julgodis också. Mums mums...


De längst till vänster (som man typ inte ser) är de godaste. Mandelmassabollar med punsch och chokladöverdrag. Jag har bakat dem.
Men nu ska jag nog gör något vettigt en stund, dvs lägga lite pussel. Måste ju lägga klart pusslet innan jag åker härifrån på söndag, det är ju bara så!

GOD JUL ALLIHOPA!

Inga kommentarer: