onsdag 6 januari 2010

I tvättstugan

Jag avvek några minuter från tapetseringsprojektet i förmiddags för att kila ner i tvättstugan. Jag hade min "tvättplutt" med mig och tänkte att kanske, kanske skulle det finnas en tid idag (god framförhållning kallas det) eller annars kunde jag i vart fall boka en tid.

Jag hann bara sticka in näsan så började en arg tant därinne gorma på mig: "MAN FÅR IIIIIIIIIIINTE TVÄTTA IDAG! DET FRAMGÅR KLART OCH TYDLIGT PÅ LAPPEN HÄR."

Eh...ja, ursäkta. Jag tänkte bara boka en tid.

Det visade sig att tanten var galen av ursinne för att någon hade startat en tvättmaskin FAST DET KLART OCH TYDLIGT STÅR PÅ LAPPEN ATT MAN IIIIIIIIIIINTE FÅR TVÄTTA PÅ SÖNDAGAR OCH RÖDA DAGAR. Och idag är det en RÖD DAG!

Ja, herregud. Skäll inte på mig - jag står ju bara här med min tvättplutt och har inte tvättat på någon röd dag, liksom. Det är ju tydligt att det här med gemensamma tvättstugor inte är någon hit!

Jag måste också förfasa mig en aning över denna tvättstugas öppettider. Man får alltså tvätta vardagar fram till 20:00 (torkrummet öppet till 21, sista tiden är mellan 16-20) och lördagar 8-17 (fast torkrummet är INTE öppet till 17, utan det får man bara använda till 12 eller någon sådan där konstig tid). Söndagar och helgdagar får man INTE tvätta! Jaha. Och exakt NÄR hade de tänkt att en vanlig arbetande människa skulle få tvätta egentligen...? En vardag? Jag är inte hemma kl. 16 från jobbet! En lördag? Visst, men eftersom man gärna vill kunna använda torkrummet också så måste man ju ta den tidiga tiden, vilket innebär att en av få sovmorgnar som man har som arbetande måndag-fredag-människa försvinner. Dessutom har man ju ofta något inplanerat på lördagar. Förstår de inte att en SÖNDAG eller en HELGDAG hade varit den perfekta dagen att få tvätta...? Vad hade egentligen kunnat hända om vi hade fått tvätta idag, på en helt vanlig onsdag som bara råkar vara röd...?

En kvalificerad gissning: någon med hög ställning i bostadsrättsföreningen är pensionär och råkar bo ovanpå tvättstugan (förslagsvis den arga tanten, som bara MÅSTE gå ner på en HELGDAG för att kontrollera om det finns någon oskötsam föreningsmedlem att skälla på). Denna någon har kommit på denna idiotiska idé i tron att alla är pensionärer.

Nej, tacka vet jag egen tvättmaskin. Tur att jag har en. Frågan är bara vart jag ska hänga tvätten...? Bland slipdammet i vardagsrummet eller bland alla ihopknölade möbler i sovrummet?

Inga kommentarer: