lördag 26 juli 2008

Blogging from Burberget

Eftersom mitt mobila bredband – trots tappert kämpande – inte pallade trycket ute i buschen där stugan ligger har jag nu med laptopen under armen knatat upp på ett berg för att kunna koppla upp mej mot yttervärlden. Är ju betala-räkningar-tider så vad ska man göra? Så här sitter jag på en sten med laptopen i knät. Det gick alldeles utmärkt med räkningarna, förutom att saldot på kontot blev mindre och alla räkningarna blåste omkring här ute innan jag kom på den smarta idén att "låsa" fast dem under en sten. Och när räkningarna var betalda tänkte jag; varför inte blogga lite också när jag ändå har yttervärlden på tråden…?

Sagt och gjort.


Magnifik utsikt va?

Jag älskar Norrland. Men jag måste säga att myggen är ganska jobbiga. Inne i städerna är det inga problem men stugan ligger vid havet och skogen. Dagtid går ju an, men när det är dags för hundarnas kvällspromenad kan man hålla sig för skratt. Tvärtom håller jag på att förlora förståndet. Så länge man går är det inte så farligt, men så fort man stannar i en sekund eller två så blir man attackerad. Verkligen ATTACKERAD av ett stort moln med en miljon mygg i. Typ. Problemet är ju att hundarna gärna vill stanna rätt så ofta och kissa och så…


Av någon anledning är myggen väldigt kära i mej också. Vet inte vad det är som gör just mej så lockande. Frisyren? Utstrålningen? Luktar gott? Vissa andra får aldrig några myggbett, jag förstår inte hur de bär sig åt. Myggen verkar dock inte inse att deras idogna uppvaktning inte uppskattas.


Varje kväll innan jag släcker lampan i min lilla egna gäststuga måste jag gå på myggjakt. Ja, för de fräcka rackarna följer såklart med ända in i sängkammaren. Men den gubben går inte! Varenda liten myggusling måste dö, annars kan jag inte sova. Nog för att jag är djurvän, men någonstans går gränsen (typ vid mygg och fästingar). Finns det något värre än det där svagt surrande ljudet i örat när man ska sova? Som tur är hade jag tagit med en IKEA-katalog. Den tjänar utmärkt som mordvapen.


Men i övrigt är det underbart här uppe. Jag solar, badar, läser och gör ingenting. Guppar runt där på havet på min badmadrass hela dagarna. Skönt. Man kan nog inte ha det bättre faktiskt, myggen till trots.

Inga kommentarer: