torsdag 31 juli 2008

Stugliv

Så var stuglivet över för den här gången. Nu följer några dagar i Umeå hos mormor och min kusin A innan det bär av till sydligare breddgrader igen. Men det har varit sköna dagar. Sol och fint väder hela tiden, så en ros till vädergudarna. Jag har badat och – tro det eller ej – men pappa (also known as ”badkrukan”) har också badat. Livet är bra härligt när man flyter omkring på en badmadrass på havet. Perfekt sandbotten och vattnet är så klart att man ser botten hela tiden. Ser några spigg som simmar omkring genom den genomskinliga ”kudden” på badmadrassen. Pappa blev tydligen biten av en i tummen påstår han. Det är hur som helst farligt lätt att somna...

Jag har också jobbat på brännan och plöjt Stieg Larssons två sista böcker i Millenium-serien. Bland det bästa jag läst. Svårt att lägga ifrån sig… Och så har det förstås blivit lite umgänge med släkt och vänner också.


En fika vid havet?

Storstugan.

Min lilla friggebod.


Den "egna" stranden.

Jocke.



Svante.




Igår åkte vi in till Skellefteå på shopping-drive (= jag och mamma shoppar och pappa bär kassar. Eller pappa fick faktiskt shoppa han också, en karta och två sladdar på Claes Ohlsson). Jag gjorde massor av fynd faktiskt. Två fina klänningar, varav en ska bäras på bröllopet i augusti (inte mitt eget då naturligtvis). Ett par jeans och lite annat smått och gott. Och det fyndigaste fyndet av dem alla…två väskor (en stor och en liten) och ett par örhängen, 153 spänn för alltihop! Jag är väldigt nöjd över det. Så nöjd att kassörskan lurade i mig att skaffa ett Wedins-kort också, men det var ju gratis i alla fall. Det bästa av allt är nästan att väskorna matchar varandra också…inte för att det har någon som helst betydelse. Det är ju inte så sannolikt att jag kommer att ha båda väskorna samtidigt…men ändå.

Efter shoppingdriven skulle det inhandlas diverse matvaror på ICA. Vi styrde därför kosan mot Solbacken där alla möjliga bra-att-ha-affärer finns samlade, bland annat då ICA MAXI. Jag väntade kvar i bilen medan föräldrarna gick in och slogs med kundvagnar. Det är roligt att titta på allt folk faktiskt, jag gjorde en del iakttagelser.

1. Förvånansvärt många gubbar stod lutade lite lojt mot sina motorhuvar och väntade medan deras käringar var inne och handlade mat. Lustigt fenomen det där…

2. En motorhuvs-lutande gubbe hade faktiskt på sig en sån där skitful solskärm som var hipp på 80-talet. Jag hade också en sån på 80-talet, men det får man ju ändå förlåta för jag var ju bara typ 8 år eller nåt.




Den finns kvar. Fin va?



Ännu finare på. Inte.


3. Pappa hade parkerat farligt nära jordgubbsståndet.


4. En gammal ford fiesta (vit) hostade förbi med minst 10 pers inackorderade. Det stack ut armar, ben och huvuden (eller kanske inte så många ben när jag tänker efter) lite överallt genom rutorna på den stackars bilen. Konstaterar att det måste ha varit trångt. Och varmt.


5. Blev bra sugen på en liter jordgubbar eller två…


6. …som naturligtvis skulle hinna ta slut innan föräldrarna hunnit tillbaka. Hm.


7. Ungefär varannan familj/person som kom ut genom dörrarna bar så kallade Foppa-tofflor. Och om det var en familj var det väldigt populärt att alla hade samma färg (oftast rosa).

8. En jättestor svart Chevrolet Tahoe försökte sig på att parkera i närheten av pappas bil. Den var verkligen stor, både bred och hög. Han försökte ungefär fyra gånger att parkera mellan två andra bilar och till slut gick det bra. Förutom att frugan inte kom ut. Bara att välja en annan ruta.

9. När frugan i den svarta Chevan äntligen kommit ut upptäcktes att hon var iklädd endast ett linne och bikinitrosor.

10. Även en äldre dam hade valt att gå och handla med taxöronen endast skyddade av en bikini. Jag har nog inte förstått det där riktigt. Inte för att jag heller brukar ta på mig det snyggaste jag har när jag ska gå på ICA och handla, men någonstans vid bikini går ju ändå gränsen. Om inte annat så är det ju förbannat kallt i mjölkdisken.

11. Konstaterade att pappa nog inte skulle bli så nöjd om jag kladdade med jordgubbar i hans fina bil.

12. En övningskörare parkerade (efter ungefär tio omtagningar) bredvid pappas bil. Nära. Två ungar i baksätet. Jag tänkte dörruppslag och en muttrande pappa.

13. Inga dörruppslag. Övningsköraren satt kvar i bilen och matade in jättestora Toblerone i munnen. Mamman gick in på OnOff.

14. Två – förmodligen bilintresserade – snubbar med bred norrlandsdialekt som såg ut att ha klivit direkt ut från bilverksta’n började cirkulera runt den svarta Chevan. ”Tror’u he e en sån där bläääääzer?” säger den ene. Efter att ha gått runt bilen något varv hittar de ”Tahoe”-märket på bilens sida och konstaterar att det inte var en Blazer.

Sammanfattningsvis har det i alla fall varit en trevlig Norrlands-vistelse. De senaste kvällarna har det till och med varit mycket mindre mygg. Inte alls de där otäcka mygg-molnen. Märkligt. Myggen kanske läste mitt senaste blogginlägg och ville bättra på sitt rykte…?

Inga kommentarer: