söndag 20 juli 2008

Några tankar om gräs

Idag var det dags att riva igång gräsklipparen igen. Jag som har ett gammalt as till gräsklippare är glad varje gång den bestämmer sig för att gå igång. Men jag har ett knep faktiskt. Om man trycker in en liten gummigrej där fram någonstans tre gånger innan man drar i snöret så är den faktiskt mer välvillig att starta. Och nej, det är inte vidskepelse - det fungerar! Jag har fått tipset från en gräsklipparkunnig. Samma gräsklipparkunnig har sagt att det gamla aset till klippare kan gå i 100 år till. Själv är jag glad om den håller säsongen ut...

Mitt gräs växer väldigt fort. Minst en gång i veckan måste jag klippa. Så ett tips till andra gräsägare - eller blivande gräsägare - är att inte plantera snabbväxande gräs. Det växer nämligen inte snabbt bara när det gror och ska växa upp för första gången, utan det kommer att växa snabbt i all evighet, forever and ever. Framför allt bör man plantera samma sorts gräs över hela gräsmattan, det kan lätt se lite lustigt ut annars.

Min gräsklipparkarriär startade ganska tidigt, med mina föräldrars gräsmatta. Och jag vill nog påstå att jag idag är en hejare på att klippa gräs. Det har dock varit en del trial and error...

1) En gång klippte jag föräldrarnas gräsmatta utan att den blev klippt (!). Då kan man ju undra hur detta egentligen gick till. Jag hade helt enkelt inte tänkt på att ställa in klipphöjden, så den var ju naturligtvis högre än själva gräset. Och då kan man ju undra hur jag inte märkte detta under icke-klippandets gång? Det grubblar jag på än idag, men det blev ju liksom hjulspår av gräsklipparen så jag tänkte väl att.....ja, eller så tänkte jag helt enkelt inte. Jag nötade i alla fall igenom hela gräsmattan i onödan. Jag hoppas verkligen att jag har blivit smartare sen dess...

2) En gång i tiden hade jag en åkgräsklippare. Jag hade även ett stuprör på huset. Av någon anledning så hoppade stupröret ut framför åkgräsklipparen. Hm. Eller så var det så att jag helt enkelt körde sönder stupröret. Behöver jag tala om att jag inte har någon åkgräsklippare längre?

3) Det stod en sådan där ful uppblåsbar pool på tomten, helt ny och oinvigd. Jag skulle klippa runt den, tyvärr klippte jag sönder den. Och detta var inte ens med en åkgräsklippare, utan med en vanlig hederlig handklippare. En positiv sak är ju i alla fall att det inte behövde stå någon sån där ful pool på tomten längre.

Nåja, nu är jag i alla fall duktig på att klippa. Är det någon som vill ha hjälp med sin gräsmatta?

Inga kommentarer: