lördag 19 juli 2008

Semester

Ah....första dagen på semestern! Vad passar väl bättre då än att avnjuta en frukost på altanen?








Efter den lugna stunden har det varit full rulle. Åkte in till stan och tränade. Den här gången hade jag med mig likadana skor som tur var...och en annan vattenflaska. Så träningen förflöt faktiskt utan missöden. Sedan en sväng på stan och IKEA. Köpte en byrå som väger en miljon ton och en fin lampa att ställa på den.

Och så har jag tvättat bilen. Tänkte att det kan ju vara trevligt om både jag och bilen ser anständiga ut när vi snart ska på långresa tillsammans.

Eller okej, jag har egentligen inte tvättat bilen. Jag har kört in den i OK:s biltvätt. Jag veeeeeet att man inte ska tvätta bilen i biltvättar för det blir repor och bla bla bla, men jag orkade helt enkelt inte släpa fram vattenslangen. Föresten så når jag inte ens upp på biltaket och det är så vingligt att stå på en stege. Det är sådär när man inte är så hög över havet...

Hursomhelst, jag körde in bilen i tvätten, klev ur och knatade bort till apparaten där man ska knappa in sin kod. Och stod kvar där och väntade medan tvätten körde igång. Lika orolig varje gång att tvätthallen plötsligt har krympt så att inte bilen får plats (eller att jag har parkerat den som ett klantarsel) så att backspeglarna ska flyga och fara all världens väg, trots att jag fällt in dem. Men allt verkade gå bra...tills plötsligt allt maskineri plötsligt bara stannar mitt i avfettningen och dörrarna åker upp (inte på bilen alltså).

Va? tänkte jag. Väntade lite. Inget hände. Modig (eller dum) som jag är smög jag ut i tvätthallen för att kolla vad som hände. Det skulle ju bara fattas att maskineriet skulle starta igen just då. Jag skulle inte ha blivit förvånad, det skulle vara typiskt mig att bli dränkt i en biltvätt. Men jag klarade mig den här gången...


Jag vet inte vad jag trodde att jag skulle kunna åstadkomma genom att gå in i tvätten, men till slut sprang jag i alla fall och hämtade en OK-kille. Han tryckte på lite knappar och vips så startade tvätten igen. "Kom in igen om bilen sprängs" säger OK-killen innan han går iväg.


Eh...Okej. Känns ju betryggande. Skulle jag få en ny bil av OK då? En fin, kanske lila bil?


Och så stannar maskineri-helvetet igen. Herregud, tänkte jag. Ska jag behöva gå in och hämta OK-killen igen? Sneglade på knapparna han hade tryckt på. Hur svårt kan det vara? Jag tryckte lite snabbt på en knapp. "Press E to continue" stod det då. Jag tryckte på "E" och så gick tvätten igång igen. Ahhh.....bra kärring reder sig själv! Men säg inget till OK-killen, för jag fick antagligen inte trycka på knapparna själv...

Och så här fin blev bilen....




...i ungefär en kvart tills jag hade kört de 2 km på grusvägen hem till mitt hus.


Det är tacksamt att tvätta bilen.

Inga kommentarer: