onsdag 5 augusti 2009

Hemma igen

Nu är jag hemma igen. Har kört alla 70 mil idag och kom hem för en stund sedan. Lite mör. Lite trött. Lite ont i huvudet. Sitter och tittar på film, fikar lite te och smörgås och bloggar med laptopen i knät samtidigt. Det är tur att vi tjejer begåvats med sådan simultankapacitet.

Huset stod kvar. Dessvärre har gräsmattan VERKLIGEN förvandlats till en djungel. Den har faktiskt aldrig varit mer djungel-lik någon gång. Det är bara lianerna och Tarzan som fattas. Ändå har grannen varit bussig och klippt en gång under min bortavaro (vilken ängel!).

Så imorgon är det jag och min vän gräsklipparen som ska ut på äventyr. Problemet är ju att det är ett gammalt as till klippare. Jag är glad varje gång den går igång. Men jag tror att den här grejen man ställer in klipphöjden med liksom har rostat fast eller något i sitt läge - för jag kan då inte rubba den. Och man skulle ju behöva ändra den till hösta läget nu förstås. Men det går ju alltså inte. Så vi får kämpa oss fram ändå, jag och gräsklipparen, och hoppas på det bästa. Jocke kanske kan hjälpa till, han är ju en hejare på att äta gräs...

Jag skulle verkligen behöva hinna klippa allt imorgon, eftersom jag får besök i helgen av min gode vän L. YEY! Men då finns det ytterligare ett problem med min vän gräsklipparen; nämligen att när man har stängt av den så startar den inte på nytt hur mycket man än rycker och rycker (inte ens om man rycker som en vanvettig!) i snöret. Man måste då vänta till nästa dag och då startar den hur lätt som helst! (Jag fattar faktiskt inte...?! Men det är väl bara att acceptera att gräsklippare lever sina egna liv helt enkelt. Det finns ju ingen annan förklaring så som gräsklippare har behandlat mig genom tiderna - fått mig att köra sönder stuprör, backa ner i trädgårdsdammen, klippt hela gräsmattan utan att den blev klippt - ja, you name it).

Ja, i alla fall så hör till saken att min tomt är rätt så stor (2 500 kvm) och indelad i två "delar" liksom, på varsin sida om grusuppfarten och carporten. Och då måste jag ju stänga av gräsklipparen när jag leder den över gruset till den andra "delen". Och då startar den inte när jag vill dra igång den på nytt. Följaktligen kan jag inte klippa båda delarna på samma dag.

Det är jätteknäppt. Så kan man ju inte ha det! Men imorgon skulle jag verkligen behöva klippa allt på en gång. Men det kanske går att dra den över gruset fastän den är igång...? Får testa. Bara den inte går sönder då...

Jaja, nog om detta. Lägger in en bild på en konstig sak som vi upptäckte i stugan igår, istället. Det är något knallgult som plötsligt har dykt upp på den här stubben. Det ser ut som någon påväxt, liksom, typ mossa - fast när man tar på det så är det som en mjuk smet. Som att någon tryckt ut en klick kaviar eller nåt (fast gul då alltså). Ingen av oss fattar vad det är för något. Och hur det kunde komma dit från den ena dagen till den andra! Mycket huvudbryderi har det blivit över detta. Så om det är någon "mitt-i-naturen"-fantast eller annan som råkar veta vad det kan vara så får denne någon gärna höra av sig.

Det är verkligen konstigt GULT liksom.

Inga kommentarer: