lördag 17 oktober 2009

Skitsaker

Det är jobbigt att flytta, kan jag berätta. I alla fall alla förberedelser för flytt. Särskilt när man bor i hus och har samlat på sig en massa grejer. Eller skit, rättare sagt. Massor med "måste-slänga"-skit faktiskt.

Så idag har mammsen och pappsen (världens bästa!!!) varit här och hjälpt mig lite. Det skulle hyras ett släp på valfri bensinmack för transport av ovan nämnda skit till återbruket. Dessvärre verkade halva Västerås ha tänkt samma tanke, eftersom det var näst intill omöjligt att få fatt i en ledig kärra. Till slut fick vi dock tag i en på Preem, men släpkärre-jakten hade resulterat i att kärran inte befann sig på min tomt förrän ca kl 13.15. Återbruket stänger tydligen 15.00 på lördagar så stressigt blev det att lasta kärran full och ånga in till stan igen. Sedan ska ju skiten lastas av också... Allt gick väl dock, kl. 14.57 rullade vi ut från från återbruket med en tom kärra - nästan.
Kärran var bara nästan tom eftersom man tydligen inte fick slänga två st bildäck där. Dessa skulle nämligen lämnas någon annanstans - och det kostar 50 spänn per däck! VA! Det är ju faktiskt inte klokt. Och så vill man att folket ska vara miljövänliga och sortera sin skit? Då borde man ju verkligen inte ta betalt för det! De (de som bestämmer alltså) måste ju förstå att det bäddar för att människor stoppar in sitt gamla däck i en svart sopsäck och dumpar någonstans hellre än att betala för att bli av med det, trots omiljövänligheten i detta handlande. Nej, tänk om - tänk rätt!
Men jag har naturligtvis inte knölat in mina däck i någon svart sopsäck. Nej, jag är miljövänligheten själv... Återbruks-gubben tipsade nämligen om något ställe som tydligen tog emot däcken gratis, ändå. Bra tänkt, där! Så däcken åkte med hem igen så ska jag åka med dem till detta eminenta ställe en annan dag...
Resten av dagen ägnades åt att samla ihop mer skit som ska slängas vid tillfälle. Så nu ser min carport ut så här...

Så nu vet ni vad jag kommer att sysselsätta mig med de närmaste dagarna. Tur att jag har stor bil. För släp kör jag bara inte med själv (framåt skulle jag eventuellt klara att köra, men att backa med den där svansen känns som en omöjlighet). Ett lass om dagen får det bli, typ. Om någon vill hjälpa till så är det bara att anmäla sig... :-)

Det är synd att man inte har levt lite Fengshui-inspirerat istället. Ni vet, för att få köpa en ny grej måste man slänga en gammal grej. Då hade det inte blivit så här... Men det är skönt att slänga, ska ni veta! Befriande! Nu ska skiten ut, liksom.

Om någon hade varit framme med kameran idag hade det kunnat bli en eller ett par roliga bilder, faktiskt. Till exempel när jag och pappa försökte få ut en svart sopsäck med skräp i som fastnat i en jättestor blå tunna. Tunnan ligger på marken, jag sitterIligger gränsle över tunnan och försöker hålla kvar den med allt jag har och pappa drar i säcken. Det tog säkert 10 min i alla fall innan säcken var ute och då hade jag och tunnan hasat iväg i gruset en bra bit. Dessvärre var dock ingen framme med kameran...

Efter en lång dag med slit och släp är vi nu trötta som tre små gnuer (undrar vem som har kommit på den liknelsen föresten. Gnuer är väl inte tröttare än andra djur - eller?). Vi avnjöt lite tacos (trots att det inte är fredag) och nu har de kört hem till Dalarna igen. Själv sitter jag i soffan och vilar min trötta kropp. Nu blir det bara mys framför brasan och TV:n resten av kvällen...

Inga kommentarer: