söndag 8 november 2009

Nästan en arg lapp

Jag förstår nu varför svenskar sätter upp så mycket arga lappar i tvättstugor. Jag har idag nämligen tvättat för första gången i mitt liv i en gemensam tvättstuga i ett hyreshus. Det kan ju låta osannolikt att jag aldrig har gjort det tidigare, snart 27 (obs! fortfarande 26 dock!) år gammal - men så är det i alla fall.

Snabba och bra tvättmaskiner i all ära, men folk verkar ha svårigheter med att respektera andras bokade tvättider. Hur svårt kan det vara att använda den tid som man har bokat in sig på? Tydligen mycket svårt, eftersom samtliga maskiner när jag kom ner till min bokade tid redan var upptagna med någon annas tvätt, 20 minuter kvar. Jag dubbelkollade femtielva gånger att jag hade satt min plutt på nr 8, att det ÄR den 8:e idag, att nr 8 på bokningstavlan betyder datum och Gud vet allt! Slutsats: det var min tvättid. Något frustrerad var det bara att vända upp till lägenheten igen och rulla tummarna i 20 minuter. Extra irriterande var det också, när jag upptäckte att maskinen bara tar 30 minuter på sig att tvätta en maskin - vilket ju innebär att idioten före stoppade in sin tvätt TIO MINUTER innan personens tvättid vad slut, dvs VÄL MEDVETEN om att tvättandet skulle inkräkta på MIN tid.

Efter en halvtimmes tumrullande återvände jag till tvättstugan för att finna att maskinerna var klara, dock var tvätten fortfarande inte borttagen. Lite surt öste jag ur tvätten i någon korg som stod där och startade maskinerna med mina egna kläder. När jag senare kom tillbaka hade vederbörande hämtat sin tvätt.

Ja, jag förstår som sagt att arga lappar förekommer frekvent i svenska tvättstugor. Det är ju som bäddat för konflikter. Det är tur (eller dumt?) att jag är snällheten själv, annars hade jag kanske författat en arg lapp. Men nu nöjer jag mig med att gnälla lite här.

Och ett beslut är taget (noga övervägt efter ett endaste tvätt-tillfälle); det här med gemensamma tvättstugor är inget för mig. Måste införskaffa egen tvättis till min lägenhet, så är det bara.

Apropå arga lappar så kan jag föresten passa på att tipsa om David Bartra's bok "Den som inte tar bort luddet ska dö" - en sjukt rolig bok, där Bartra har samlat alla möjliga lappar som fantasifulla svenskar har skrivit och satt upp lite överallt. Läs den!

Inga kommentarer: