fredag 26 juni 2009

Afterwork och sånt

Idag har varit en trevlig dag. Jag har bara jobbat halva dagen och den andra halvan spenderade jag hemma på gräsmattan i solskenet med mina hundskruttar. Det var verkligen bastu-varmt och risken är väl att man förvandlas från en blek räka till en illrosa gris - jag vet inte vad som är värst faktiskt. Men jag var duktig och smörjde mig ju, så jag kanske klarade mig. Än svider det inte i alla fall.

Nu ikväll har vi haft en "före-semestrarna"-afterwork, så jag åkte tillbaka in till stan igen för att delta. Det var skoj, för det var hyfsat bra uppslutning - även tidigare kollegor som slutat dök upp. Vi började på "Janssons Veranda", en uteservering nere i hamnen med utsikt över mälaren och "utomlandskänsla". Trevligt att sitta där i solen och snacka lite. Därefter bar det av ner på stan för lite förtäring. Jag höll vid det laget på att svälta ihjäl!

Problemet var att det just nu är Cityfestival i stan (som jag tror jag nämnde häromdagen), vilket innebär MASSOR med folk, marknadsstånd överallt och uppträdanden på scener lite här och där. Detta var ett problem eftersom vi var vrålhungriga och det inte fanns några lediga bord någonstans typ. Till slut hittade vi ett runt bord längst in i ett bastuvarmt hörn på en balkong till en fotbolls-krog som också serverar mat. Krogen var full av människor - företrädesvis karlar -som skulle titta på fotbollsmatchen på storbilds-TV och dricka öl. Men man får inte vara kräsen en sådan här dag, så det fick duga. Och vi satt lite för oss själva vid vårt bord, vi såg inte ens TV:n. Men det gjorde inget, för det gick alldeles utmärkt att följa matchen ändå genom karlarnas vrål alternativt rungande "NEEEEEJJJ!". Det var bra gjort av Sverige att ta sig upp från 3-0 till 3-3 i alla fall, tyckte jag.

Tyvärr var det så mycket folk att det tog EN TIMME att få in maten. Vid det laget var jag färdig att börja tugga på bordsskivan, så hungrig var jag. Men maten var god i alla fall. Det blev dock en tidig kväll för mig, ville hem till hundarna ju. Men de flesta andra hade också börjat droppa av, så det kändes OK. Det var väl det heliga "fredags-myset" som lockade, kanske. :-)

Så jag var hemma redan vid 21:30 och nu har jag och hundarna precis gått en kvällsrunda. Avslutar därför med några bilder på mina fina pojkar från promenaden. Nu ska jag nog se en film, tror jag. För jag är inte trött. Det är för ljust på kvällarna nu för att jag ska bli trött, tror jag. En romantisk komedi känner jag för. Ja, det får det bli.

Fina lupiner.

Svante.

Jocke spanar.

Jag. Att ärmen på blusen blev lite konstig får man leva med.

Solnedgången. Jag undrar vad det är det där ovanför Svantes huvud..? En aura? Eller en gloria kanske. Min lilla ängel.

Inga kommentarer: