söndag 14 september 2008

Allt jag inte förstår berör inte mig

Vi har fått nya telefoner på jobbet, sånt där modernt IP-telefoni. I samband med detta har det gått ut ett mail till alla om hur allt ska fungera. Där fanns bland annat instruktioner för hur vi skulle gå till väga om något inte verkade fungera. Instruktionerna var bland annat "titta om det lyser i displayen", "kontrollera att sladden sitter i" och "det kan hända att lokalvårdaren råkat komma åt sladden så den åkt ur". Jag vet inte om dom tror att vi är mindre begåvade...? Och stackars lokalvårdaren blev indragen också.

Det bästa var dock att mailet inleddes med informationen att om det var något begrepp eller liknande i texten nedanför som vi inte förstår, så berör det med största sannolikhet inte oss. Okej. Vad bra....! Detta har nu blivit vårt mantra. Så fort vi inte förstår något så berör det inte oss. Jättebra. Vad livet blev enkelt plötsligt. Kanon! Tänk om man vetat detta för 10 år sedan...?

Men vad vet jag, antagligen får de jättedumma frågor när folk ringer till supporten. De kanske tänkte att det var lika bra att lägga det hela på en låg nivå på en gång. Jag fick ett skoj-mail om detta på jobbet med bland annat denna dialog när en kund ringer till data-supporten:

- Hej, jag har problem med min skrivare.
- Är den svart-vit?
- Den är beige.

Om det är så här illa, så har man ju ändå viss förståelse. (På våning 7 är skrivaren grå).

Hur som helst, nu närmar det sig slutet på en bra helg. Jag tänkte avsluta den med en bit äppelpaj med vaniljsås klockan 21 på kvällen. Jag veeeeet att det är syndigt att äta sånt så här sent på kvällen, men jag fick ett akut sug. Dessutom har jag tränta step-up idag, så då förtjänar man väl det...? Föresten är det äpplen i och det är nyttigt. Så det så.

Inga kommentarer: