tisdag 30 september 2008

Minusgrader

Jag dog i morse. Eller jag trodde åtminstone att jag skulle göra det. Frysa ihjäl, närmare bestämt. Det var 4 minus ute när jag hasade ut med hundarna vid 6-tiden! Mössa och vantar på... Jag veeet att det inte är speciellt kallt med 4 minus EGENTLIGEN, men det kändes i alla fall. Ovan ju.

Tänkte att om det ska hålla på och vara minus nu så är det väl dags för vinterdäcken snart också. Men det som händer varje år har hänt i år igen: jag kan inte minnas när man SKA byta till vinterdäck och när man FÅR byta. Måste kolla upp det.

Jag ser inte fram emot själva bytandet faktiskt. Överväger till och med att inte göra det själv. Jag kunde byta själv på Golfen och Volvon som jag hade förut, men det känns mycket jobbigare med det här stora aset till bil jag har nu. Bara för att man vet hur man gör när man byter däck så måste man väl inte göra det själv...? En kollega på jobbet sa att det inte kostar mer än typ 200 spänn att leja bort det. Känns som att det är värt de slantarna... Dessutom blir jag alltid så nojig över om jag verkligen har dragit åt bultarna tillräckligt hårt. Det skulle förmodligen bli en oskön upplevelse om hjulen rullar av...

Idag har jag ätit köttbullar och makaroner med ketchup och mjölk. Som det ska vara, hur gott som helst. Det var tvunget att bli snabbt och enkelt eftersom jag var trött efter jobb och träning. Jag inser ju såklart att min matlåda imorgon därmed kommer att vara "utom tävlan" på jobbet, men det får det vara värt. Det är en underskattad maträtt, helt klart. Det är ju verkligen gott! Och det vet ni va, att det är vissa maträtter som man bara måste dricka mjölk till? Köttbullar är en av dem. Pannkakor en annan.

Vid ätandet av köttbullarna läste jag det senaste numret av den lokala tidning vi har här i byn där jag bor. Det är en liten, liten tidning som kommer en gång i månaden till oss som bor här och den tar upp sånt som hänt i bygden. För det mesta så innehåller den bara ointressanta "reportage", om man nu kan kalla det för det (det är inte någon professionel journalistik som bedrivs precis). Men de är liksom så ointressanta att de blir roliga.

I förra numret skrevs det till exempel om att en brevlåda tillhörande en gammal dam blivit påkörd. Det var till och med en bild på den stackars brevlådan (den hade blivit så illa tilltygad att den hängde upp och ner!). Det spekulerades vilt i "artikeln" om vilken skurk som kan ha gjort detta och "smitit". Av spåren på platsen att döma så är det tydligen en traktor med hövagn som är starkast misstänkt. Kanske märkte inte föraren att brevlådan skadades eftersom han höll åt sidan för ett mötande fordon? Eller har en höbal kanske ramlat av lasset och skadat brevlådan? Nej, det sistnämnda är uteslutet anser "journalisten", eftersom föraren då borde ha stannat och hämtat upp höbalen.

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste detta.

Så i dagens nummer kom den spännande fortsättningen. Tydligen har skurken fortfarande inte givit sig till känna. Den gamla damens måg har dock riktat och satt fast brevlådan igen.

Det händer inte så mycket här ute på landet, uppenbarligen.

Inga kommentarer: