torsdag 18 september 2008

Skoj på jobbet

Att ha skoj på jobbet är A och O.

Det kommer ganska ofta diverse skoj-mail till exempel som är rätt så roliga för det mesta. Idag fick jag den här bilden i inkorgen tillsammans med denna text:

"En sådan där dag när man tycker att jobbet suger kan man ju skänka den här snubben en tanke...."


Detta mail födde en del diskussioner i vårt kontorslandskap. Funderingarna var ungefär följande:

- Hur f-n andas han där inne?
- Diverse kreativa förslag ploppade upp om hur andningen kan gå till.
- Han har förmodligen ficklampa för att kunna se något.
- VILL man se något där inne?
- Han ser förmodligen inte klok ut i håret när han kommer ut.

Sammanfattningsvis kände vi oss ganska nöjda med vårt jobb.

När vi ändå är inne på ämnet "skoj på jobbet" så kan jag ju berätta att jag blev utsatt för ett practical joke idag. Jag skulle åka hiss från våning 0 till "min" våning 7. När jag kliver in så kliver två snubbar ur och jag tycker nog att de ser lite väl glada ut när det inte ens är fredag. Snart förstår jag varför. De har nämligen tryckt på precis varenda knapp i hissen, med följd att den stannar på SAMTLIGA våningar (utan att nån ska av eller på) innan den till sist släpper av mig på min våning. Mycket amuserande, tyckte snubbarna förstås. Jag var inte lika road. Det finns ju roligare sätt att fördriva tiden på än att stå som en mupp i en hiss i 100 år. Det är avancerade och kreativa practical jokes på min arbetsplats...

Våning 7 delar vi jurister med ett gäng IT-snubbar. IT-snubbarna leker hellre än de jobbar. I somras ställde de en leksak på vårt fikabord i hopp om att få leka lite. Det var dessvärre ingen rolig leksak, tyckte vi. Det var nån grej som gav elektriska stötar till den som hade sämst reaktionsförmåga. Illa lät den också. Vi jurister var inte imponerade. Vi tycker inte om leksaker som gör ont och låter illa. IT-snubbarna blev nog lite ledsna när leksaken inte gjorde den succé de hade hoppats på.

Men ibland är IT-snubbarna bra (även när datorerna inte har gått sönder). De brukar nämligen anordna diverse "Vånings-fester" med jämna mellanrum. Snart är det dags igen, då ska det tydligen spelas Guitar-hero och Singstar. Vin bjuder de på också, mycket generöst. Egentligen skulle de invänta att ett nytt spel ska lanseras där man tydligen är ett helt band (en spelar trummor, en gitarr osv). Men inte helt oväntat kunde de inte hålla sig så länge... Sist jag var med var jag totalt kass på Guitar hero. Men hey, man kan ju inte vara bäst på allt!

Hm, och när vi inte har skoj på jobbet så jobbar vi förstås ibland.

Eller pratar om mat eller fika (idag var det fikaklubb, mycket trevligt och gott!). Det diskuterades på lunchen om vad man ska göra när man blir sådär akut hungrig att man nästan håller på att bli galen. Receptet är att äta något var tredje timme, tydligen, då ska man inte bli sådär hungrig. Men då var det något ljushuvud som inflikade att hennes TANDLÄKARE hade minsann sagt att man skulle INTE äta så ofta (inte ens frukt) för det var FÖRÖDANDE för tänderna....Herregud, det blir inte rätt hur man än gör.

Vår lösning: sond-matning var tredje timme. Det vore något va?

Inga kommentarer: