onsdag 21 januari 2009

@

Jag har tänkt på en sak. Nämligen att det nog är ute, omodernt alltså, att säga "snabel-a". Jag upptäckte det idag när jag fick ett telefonsamtal på jobbet och jag skulle läsa upp min jobb-emailadress till individen i andra änden. Glatt klämde jag ur mig ett "snabel-a" mitt i allting av bara farten och jag kände att stämningen liksom blev lite konstig. Jag fick till och med upprepa adressen för det verkade som han inte uppfattade den - och då har jag ändå en enkel adress. Vid upprepningen skärpte jag till mig och använde "at" istället och då gick det bättre. Vi förstod varandra igen och allt var frid och fröjd.

Jag kanske är den enda människan på jorden som fortfarande säger "snabel-a"? I så fall är det väl bara för mig att rätta mig i ledet och säga "at" som alla andra. Man vill ju inte bli missförstådd. Men det är synd, tycker jag. "At" är väl inget bra ord. "Snabel-a" är mer logiskt, man ser ju att det är ett a med en snabel runt liksom. Dessutom är det ett roligare ord.

Inga kommentarer: