tisdag 6 januari 2009

Jaha

Då var man hemma i de västmanländska skogarna igen. Åkte från Skåne vid 9-tiden och rullade in i carporten här hemma vid 16:30. 62 mil cirkus. Ganska bra kört om jag får säga det själv. Man får ju betänka att man måste ha kisspauser till hundarna också. Och till mig också för den delen. Men det var inte alls mycket trafik faktiskt, jag var nästan helt själv på vägen de första timmarna i alla fall. Folket låg väl och sov såhär på Trettondagen.

Och huset stod kvar. Skönt. Men det är en massa jul i mitt hus! Jag vill ha ut den nu. Nu vill jag ha ljust och rent! Så ikväll är sista gången jag njuter av den tända julgranen, för imorgon åker julen ut. Men granen är fin. Det är mitt abosluta favoritjulpynt. Allt annat kan vara bara jag får en julgran.

Jag har faktiskt varit ganska julig sedan jag kom hem. Det finns ju inte så mycket mumsigt i kylskåpet när man har varit hemifrån i ca 2 veckor. (Och nej, jag orkade inte stanna på en affär och handla). Så jag grävde fram några lussekatter ur frysen och har mumsat på dem. Och julmust hade jag också kvar. Men som sagt - imorgon får det vara slut på jultramset. In med våren! Jag har dessutom fått lite snygga, moderna, svarta accessoarer till mitt kök i julklapp som jag vill ta fram nu.

Men Skåneresan var himla trevlig. Det enda som fattades var kanske lite snö, men det får man ju räkna med att man inte får när man åker till södern på det där sättet. Sällskapet är ju ändå det viktigaste, och trevligt sådant hade jag hela tiden. :o) Dessutom är det fint i Skåne. Men GPS:en lurade mig när jag skulle åka dit. När jag var nästan framme ville den att jag skulle svänga på ett ställe jag inte svängt på förut och så visade den att det bara var 1 mil kvar. Vad bra! tänkte jag som litar blint på min GPS (och är usel på att läsa kartor) och svängde. Det hela slutade med att det som var en stor väg blev en mindre väg som sedan blev en grusväg, ja nästan en GRÄSväg faktiskt, och till slut kom en vägbom. Stopp. Det var ju inte alls kul ju. För det var mörkt. Och det spelar ju ingen roll hur många backspeglar man har på bilen när man ska backa och det är becksvart ute. Jag såg inte ett jota, men backade ändå och hoppades på det bästa. Var ju tvungen att vända (man kan inte köra igenom bommar och min bil kan verkligen inte köra under den)! Men det är svårt att backa rakt när det är mörkt. Egentligen tycker jag att det är svårt att backa rakt när det är ljust ute också. Det kan bero på att jag inte har begåvats med en "bra-på-att-backa"-gen. Eller så beror det på att det ÄR svårt att backa rakt, punkt liksom. Jag hoppas på det senare alternativet. Det var nog hursomhelst bilens backvarnare som räddade mig den här gången.

Vägbommen låg ute på vischan nånstans precis bredvid ett bostadshus också. Det var lite pinsamt. När jag trixat ett tag såg jag hur en liten "ljusplupp" rörde sig längre fram vid bommen. Jag tror det var husägaren som gick ut med ficklampa för att se vad det var för en dåre eller potentiell tjuv som härjade på gräsvägen vid hans hus. Så vem vet, nu kanske reg-numret är registrerat hos deras lokala "Grannsamverkan mot brott" i byn? Jag vågar nog aldrig visa mig där igen med min bil.

Men fram kom jag till slut. Och vi har gjort en massa skoj, jag och I, men också tagit det lugnt och bara varit. Det är skönt. Nu när man är en arbetande kvinna är det ju inte som när man var liten och hade sommarlov i 10 veckor och andra lov i tid och otid hela tiden. Semesterdagarna måste man vårda!!! Och det har jag gjort nu. Förutom att softa har vi gjort en tur till Malmö, bio i Lund, gått på födelsedagsfest, klappat får, sett en himla massa film, en tripp till Ystad, en utflykt till Krankesjön och till och med ägnat en hel dag till shopping på Lunds köpcenter Nova Lund (det var inte jag som shoppade mest). Jag har förstått att det här Nova är i det närmaste heligt för skåningarna som bor i närheten. Så det var ju tur att man fick uppleva den heliga atmosfären för ett ögonblick. :o)

Jag fick fina julklappar av I också. Biljetter till "Big Comedy" som går i Västerås i vår, jätteskoj! Johan Glans är med. Han är bara så himla kul tycker jag. Han behöver inte ens säga nåt, det är kul bara att titta på honom på något sätt. Så det ser jag fram emot! Dels för att det nog är en bra show och dels för att jag får gå med I förstås. :) Sedan fick jag en digital fotoram också, hur coolt som helst. Jag kan liksom föra över hur många bilder som helst till den och så står den där och visar ett bildspel hela tiden. Allt är så modernt nuförtiden, jag fattar ingenting. Så nu ska jag strax nörda mig lite framför datorn och välja ut några riktigt bra bilder att ha i fotoramen. Kul!

Men jag upptäckte något FÖRSKRÄCKLIGT när jag packade upp mina väskor alldeles nyss. Jag har glömt sladden som man använder för att föra över bilder från mobilen till datorn i Skåne. Så i skrivande stund kan jag inte blogga några bilder, förutom genom mobilblogging. Men en fågel viskade i mitt öra att man kanske kan föra över bilderna från mobilen till datorn via blåtand på något modernt sätt...? Jag får forska.

Inga kommentarer: