onsdag 28 januari 2009

En pizzabagare...

...hon bor på landet. Jag tänkte att jag skulle inviga mina nya RUNDA pizzaplåtar idag. Hade inhandlat ingredienser och pizza-kitet jag förespråkade i ett tidigare inlägg.


Färska champinjoner är ett måste. Blir alltid lika besviken när man köper pizza på pizzeria och så har de snålat med såna där burk-champinjoner. Jag fick föresten medhåll av en tjej på jobbet idag, att det bästa med det här kitet är den röda tomatsåsen.

Men så stötte jag på patrull! Orsaken till detta är naturligtvis att degen i pizza-kitet är avsedd för en FYRKANTIG pizza och detta hade ju jag glömt bort.


Den färdiga degen rullas ut.

Jag försökte kavla den rund, men det gick helt enkelt inte bra. Den var liksom "menad" att vara fyrkantig. Så de runda plåtarna får invigas någon annan dag helt enkelt. Någon annan dag när jag är lite mindre lat och gör min egen deg som jag kan forma hur jag vill, kanske.


Tro det eller ej, men den här lilla bebis-kaveln är faktiskt den enda kaveln jag äger och någonsin har ägt. Men vad gör det att den är liten? Den har fungerat utmärkt sedan jag flyttade hemifrån. Den börjar dock bli lite gammal och utsliten, jag har ju trots allt haft den sedan jag var liten.

Hursomhelst, så blev det i alla fall en pizza av det hela till slut. Inte rund, men god. Och när jag ändå tjatar om detta utomordentligt intressanta ämne så bara måste jag få in att jag har sett på ett matlagningsprogram på TV att man INTE ska lägga osten överst på pizzan, utan underst. Ja, alltså inte under tomatsåsen, men under allt annat. Kocken sa "Detta är det vanligaste misstaget människor gör när de bakar pizza". Så numera lägger jag osten underst. För egentligen, har ni någonsin sett en pizza från en pizzeria som har osten överst? Nej, trodde väl det. Men eftersom jag är lite skadad så brukar jag ändå smula över lite ost ovanpå. Bara för att det ser så gott ut när det har smält sådär liksom.

"Capriciosa. 15 minuter, en kvart."

Inga kommentarer: