fredag 23 januari 2009

Ett lotteri

Jag tillhör de där optimisterna i samhället som tror att jag kanske, kanske kan vinna något på en lott, att jag till och med kanske, kanske kan bli miljonär på en lott. Därför har jag prenumererat på en lott ganska länge nu. Den kommer hem i brevlådan varje månad och pengar dras från kontot varje månad, mycket bekvämt.

Och gudarna ska veta att jag vinner! Faktiskt. Men tyvärr är det inte några miljoner jag vinner, utan jag vinner stekpannor. Och stekpannor är ju bra, det är inte det. Vad skulle vi göra utan stekpannor? Det skulle ju bli hur kladdigt och hemskt som helst på spisplattorna utan dem. Och vad det skulle bränna fast. Usch, det går ju faktiskt inte. Så stekpannor är bra, verkligen.

Tidigare i veckan låg det ett brev i brevlådan från det här lotteriet. Inte ett sådant där vanligt brev som man brukar få varje månad när de skickar ut lotten. Nej, det här var en annan sorts brev. Det brände nästan i handen när jag bar in det i huset (jag vet inte om det berodde på det spännande brevet eller på en hund som drog i kopplet). Jag tänkte att det finns tre alternativ till vad brevet kan innehålla.

1) GRATTIS! Du har vunnit en miljon. Skattat och klart. Gör så här för att få din vinst + en massa instruktioner innehållande något om att skicka lotten i rekommenderat brev och hej och hå.

2) GRATTIS! Du har vunnit en ny lott. Vilken lyckost du är! Många andra har vunnit miljoner på sin nya lott.

3) Detta är en betalningspåminnelse. Det fungerade inte att dra pengar från ditt konto med autogiro, för vi har fel på vårat system (men det talar vi inte om för dig). Vi kommer därför att dra dubbelt nästa månad plus 100 spänn extra i påminnelseavgift.

Det första alternativet är ju såklart det bästa. Tänk att vinna en mille! Va! Fast vad nervöst att skicka iväg vinnarlotten. Man skulle säkert tappa bort den. Eller glömma den i jeansfickan och sedan slänga in jeansen i tvättmaskinen.

Det andra alternativet är bara en besvikelse. Det är klart man inte vinner på den nya lotten. Det är bara för att man ska känna att man "vinner" ibland, så att man inte ska sluta prenumerera på lotten. Att många vinner på sin nya lott är bara ljug.

Det tredje alternativet är ju inte alls trevligt, men ändå ett alternativ. Jag tycker att påminnelser är otäcka. Jag vill INTE ha sådana och jag betalar alltid mina räkningar i tid. Därför blir jag arg när jag får påminnelser, för det beror aldrig på att jag inte har betalat. Det beror på att företaget i fråga har gjort något fel av något slag. Och då måste man ringa och tjafsa med någon otrevlig på kundtjänst efter att ha suttit i telefonkö i 20 minuter. Jobbigt ju, när det inte är JAG som har gjort fel! I förra veckan blev jag orolig, för då fick jag ett brev från Ellos som det med stora bokstäver stod "DETTA ÄR EN PÅMINNELSE!" på, UTANPÅ kuvertet alltså. Men vad är detta! tänkte jag. Jag kanske inte vill att alla (typ brevbäraren) ska se på mina brev och tänka "jaha, nu har hon fått en betalningspåminnelse, den slarvern". Dom behöver ju inte skylta med det så förbannat, liksom, om man nu ska få en påminnelse. Men sedan visade det sig att det inte alls var någon betalningspåminnelse, utan de ville bara påminna om en rabatt på 50 % som jag måste skynda mig att utnyttja. Då blev jag ännu argare. Idiotiskt av dem att skriva så på kuvertet så att man blir orolig och eldar upp sig ju. Jaja, nog om det. Det var ju lotterier det handlade om...

I alla fall, så var det denna gång varken en miljon eller en påminnelse. Det var såklart en NY LOTT! HURRA! Inte. Det hade varit bättre med en till stekpanna.

Men jag överdriver faktiskt lite nu. Jag har inte bara vunnit stekpannor. Jag har faktiskt vunnit skålar vid något tillfälle också. Och ett salt och pepparkar. Jodå. Och IDAG, mina vänner, har jag hämtat ut ytterligare två vinster! Nämligen följande:

En elvisp. Söt faktiskt, tycker jag. Liksom rund och go. Lite grönt har den på sig också. Och spana in att den har BÅDE vispar och degkrokar! Det var en bra vinst, för jag har ingen elvisp nämligen. Och vet ni hur jobbigt det är att vispa grädde för hand...? Det vet jag.


Runda pizzaplåtar. Inte för att jag är någon hejare till pizzabagare. Men det händer ju då och då att man slänger ihop en pizza. Och då kan det ju vara trevligt att göra en rund. Istället för en tråkig fyrkantig. Måste föresten passa på att tipsa om det färdiga "pizza-kitet" de har på ICA, har ni testat det? En grön avlång förpackning innehållande färdig deg och röd pizzasås. Degen är ihoprullad, så den bara rullar man ut. Hur smidigt som helst. Slött, jag vet...men smidigt. Och så smäller det så roligt när man öppnar degrullen också.

Jag är faktiskt riktigt nöjd över elvispen. Nu ska här bakas så det står härliga till! Kanske ska passa på att välja något smarrigt recept ur den här boken...



...som jag fick av min underbara kusin (och nästintill syster) A. Hennes schyssta blogg kan man föresten kolla in här.

Jodå, så nog vinner jag alltid. Men jag har insett att jag nog inte kommer att vinna några miljoner. Jag har också insett att det snart inte får plats fler stekpannor i skåpet. Dessutom tror jag att de här stekpannorna nog har blivit ganska dyra jämfört om jag hade köpt dem själv i affären, med tanke på vad jag hittills betalat för alla lotterna. Så nu har jag gått över från att vara optimist till realist i detta sammanhang och sagt upp prenumerationen. Det känns skönt. Och man kan ju ändå köpa en Triss då och då...
Men nu hägrar fredagkvällen. Jag är trött som en klubbad säl. Jag var så trött på jobbet idag så jag trodde att jag hade blivit 100 år över natten. Så idag blir det bara myspys i soffan och Let's Dance. Jag är ta mig sjutton imponerad av Morgan! Honom hejar jag på.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: