torsdag 8 januari 2009

Sotat

Dags att börja jobba igen idag. Jag som varit ledig nu i över två veckor. Så det var en del ångest faktiskt när jag körde till jobbet imorse. Men väl där så har dagen bara susat iväg. Massa post och mail att gå igenom, och såklart en massa catch-up to do med jobbarkompisarna. Och så har jag ju mumsat choklad förstås (se föregående inlägg).

Jag fick dock åka senare till jobbet idag, för herr Sotare skulle komma hem till mig mellan kl 8 och 10 och underhålla min skorsten. Jag bubbade iväg den stora stegen till utsatt plats igår kväll. Jag kan berätta att stegar inte är det smidigaste man kan bära. Jag har dessutom en sån där stor stege som man kan dra ut så den blir typ 2 mil lång (nåja, nästan). Och jag blev lite osäker på vad som egentligen ÄR utsatt plats. Ska man ställa den precis under den där steg-grejen som hänger ner från taket? Eller bredvid den? Om bredvid, till höger eller vänster? Jag provade brevid till vänster först, men det var lite ojämnt i marken så det blev lite vingligt tyckte jag. Säkerheten framför allt, så jag kånkade iväg den till höger sida istället (och höll nästan på att drämma in stegen i köksfönstret istället, men det gick bra tack vare en skicklig undanmanöver där).

Sotaren kommenterade i alla fall inte stegens placering, utan klättrade gladeligen upp - så det kanske var lite rätt i alla fall. Det såg fint ut i skorstenen sa han och tyckte inte att jag skulle behöva sota varje år som jag gör, eftersom jag bara myseldar i braskaminen och inte har den som uppvärmning till huset. Det var ju bra att veta, så kan man spara en liten slant.

Dessutom är det alltid så jobbigt att passa tiden när sotaren eller någon annan sån där människa ska komma och göra något. Då kan man få informationen att personen i fråga kommer mellan vissa klockslag, som dessvärre oftast är väl tilltagna...typ mellan kl. 10 och 15. Då måste man ju i princip ta ledigt från jobbet en hel dag bara för det, eftersom man inte vet EXAKT när de kommer. Den här gången var det ju faktiskt riktigt acceptabelt, att han skulle komma mellan kl. 8 och 10. Och att han höll den tidsramen också. Mycket bra! Man blir ju ganska sur om man tagit ledigt en hel dag från jobbet och så ringer personen i fråga 15.30 och säger att han fått förhinder. Sådant borde vara straffbart. Fast det har inte hänt mig någon gång, men kan tänka mig att det KAN hända.

För jag kan berätta att det går INTE att låta bli att vara hemma och ta emot när sotaren ska komma. Jag har nämligen testat det en gång i början av min huskarriär. Ställde fram stegen ordentligt och tänkte att nu klarar han sig väl. Men icke. Han ville tydligen inomhus och rota i braskaminen också, men det visste ju inte jag! Så när jag kom hem låg det en arg lapp i brevlådan att han minsann inte kunnat sota eftersom jag inte släppt in honom och att han därför åkt ut i onödan och så fick jag betala en massa straffavgift!!!

Så det var inte bra. Gör inte så. Var hemma när sotaren kommer. Var snäll mot honom. Ställ fram stegen åt honom. Öppna dörren för honom. Säg hej till honom. Visa honom var braskaminen står. Sätt i sladden till hans sotdammsugare åt honom. Säg tack och hejdå till honom. Då går allt bra. Bara ett tips.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät jobbigt det där hörru!
Ställa fram stegen och sånt.. men skönt att kunna elda på som värsta pyromanen om man vill. :)

Hoppas att receptboken kommer till pass! Jag blev lite sugen att köpa den till mig själv, men du fick den istället! Säg till när du testat nåt och skicka ett smakprov! ;)