tisdag 14 april 2009

Hemma igen

Jaha, då var man hemma i de västmanländska skogarna igen. Det känns ganska tråkigt faktiskt, eftersom jag har haft en supervecka nere i soliga Skåne. Men man har ju inte hur många semesterdagar som helst så det är väl inte så mycket att göra...

På lördagen kom I:s vänner D och J över till oss för att grilla och spela spel. Det var hur trevligt som helst. Rappakalja och Xbox blev det. J:s trevliga blogg kan man föresten kolla in här. Söndagen blev en slö men mysig dag i solen på I:s gräsmatta.

Och gårdagen tillbringades förstås i bilen i en ca 60 mil. Det var dessvärre inte bara jag på vägarna, utan hela Sverige var ute och åkte kändes det som. Det är väl så med Annandag påsk - en stor trafikdag. Stannade i Värnamo för att äta och kissa, men det var inte klokt vad med folk det var på det raststället! Jag stod säkert 20 minuter i toalettkön och sedan 20 minuter till i köpa mat-kön. Inte klokt var ordet...

Hittade en liten JET-mack också där jag ville tanka. Det var bara en pump i funktion så jag skulle precis svänga runt pumparna för att få tanklocket åt rätt håll när det glider in en Volvo 850 precis framför (mittemot liksom - EMOT färdriktningen bör tilläggas!). Lite fräckt tyckte jag, jag var ju där först. Men det var inte det värsta. För då sitter det en gammal gubbe med sin tant i bilen och SITTER KVAR I BILEN i vad som åtminstone känns som tio minuter minst. Jag vet inte vad de gör där inne, men jag har god lust att slita upp dörren och läxa upp gubbstrutten att han får väl för 17 tanka när han nu har ställt sig där och ser att folk väntar (kö efter mig också). Efter 100 år kliver gubben ur. Äntligen! Masar sig sakta fram till betalstationen. Står där länge och väl. Masar sig vidare till tanklocket. Petar på luckan till tanklocket. Verkar inte få upp luckan. (Alltså inte själva tanklocket utan LUCKAN som döljer locket och bara behöver petas upp liksom). Petar igen på luckan. Går till bagageluckan. Öppnar den. Rotar runt lite därinne. Går tillbaka till tankluckan. Petar lite till på den. Går tillbaka till bagageluckan och stänger den. Går till fruns fönster. Hon vevar ner rutan. Han säger något till henne. Hon säger något till honom. Han går och sätter sig på förarplatsen. Frun säger något till honom. Han går ur bilen igen och bort till betalstationen. Knappar något. Går tillbaka till bilen och sätter sig bakom ratten. Och kör äntligen iväg.

Hur lång tid allt detta tog vet jag inte, men det tog LÅÅÅÅNG tid. Och helt i onödan också, eftersom 850:n inte ens blev tankad! Vissa borde inte få köra bil. Borde åtminstone inte få tanka bilar på bensinmackar vid kö.

Till slut kom jag dock hem, huset stod kvar och idag har jag jobbat som vanligt. Men jag längtar tillbaka ju...

1 kommentar:

Johanna sa...

Tack för en trevlig kväll! Jättegod mat ni hade lagat :)