fredag 3 april 2009

Min olyckliga stjärna

Idag har inte varit någon bra dag alls. Jag vet inte vad det är för fel på mig, på min bil, på min lyckliga stjärna eller på han där uppe - men NÅGOT är det som gör att jag förföljs av otur. Det kan inte vara på något annat sätt helt enkelt. Det är nästan så att det börjar bli komiskt nu. Ja, det kanske till och med är så att jag kommer att skratta åt alltihop om några veckor. Men inte just nu. Nu känns det inget kul.

Idag var bilbesiktnings-dag. Har ju lagat bilen vid x antal tillfällen de senaste månaderna och bytt vindruta och nästan lagat ytterligare ett stenskott, så jag tänkte att det är nog frid och fröjd nu - nu är det slut på eländet, liksom. Men icke.
Tidigt imorse tänkte jag köra in i OKQ8:s biltvätt, den som jag alltid använder. Vill ju göra besiktningsgubbarna så nöjda som möjligt och ha ren bil liksom. Betalade tvättprogrammet och fick en stämpel i mitt lilla häfte. Blev glad över stämpeln för den innebär att nu har jag betalat 5 st tvättar och kommer att få nästa tvätt gratis! Men när jag körde runt till tvätten, så visade det sig att den var ur funktion - så jag fick pengarna tillbaka och fick köra vidare.

Alltså var jag tvungen att hitta en annan biltvätt. Bestämde mig då på lunchen för att testa Carwash Center i Västerås. Jag har aldrig tvättat bilen på det sättet förut. Man ska alltså köra in i deras långa tvätthall och stanna lite då och då vid rött ljus så kommer det någon kille och viftar med en svamp eller spolar med en slang. Sista biten ska man tydligen stänga av motorn och köra upp på ett litet räls (eller tvärtom egentligen) och så ska bilen åka på rälsen och bli tvättad av sådana där borstar som det brukar finnas i biltvättar. Sedan är det klart.

Problemet var bara att hur skulle jag kunna veta att jag skulle stänga av motorn när jag åkt upp på den där rälsen? Det fanns tydligen en liten skylt där. Men den var liten. Och jag såg inte ett jota ut genom rutan eftersom den var alldeles blöt och full av lödder från bilschampot. Så jag stängde såklart inte av motorn. Och bilen åkte iväg på den där rälsen i en väldans fart. Jag visste ju inte hur det skulle gå till. Så kommer tvätt-killen springande och frågar om jag har motorn igång. Javisst, säger jag. Och det skulle jag ju inte ha då alltså, så jag får BACKA tillbaka på rälsen för att komma tillbaka till ursprungsläget. Och det hade ju varit en enkel match om jag inte hade typ 10 bilar bakom mig i kön som OCKSÅ måste backa. Det var nu som den lilla fadäsen faktiskt började bli lite pinsam.

Till slut kunde jag börja backa i alla fall och det var inte så kul att backa bakåt genom alla borstarna. Det var nog inte så bra för sidobackspeglarna, även om jag hade böjt dem inåt som man ska (jag hade tagit bort "pluppen" på dragkroken också som man ska faktiskt). Backvarnaren tjöt hela tiden - men det var ju inte så konstigt eftersom borstarna var där hela tiden - så den kunde jag inte lita på. Och jag såg ingenting bakåt pga allt vatten, så jag backade bara rakt ut i ingenting liksom. Och jag backade tills jag hörde tvätt-killen vråla "STANNAAAAA!". Jaha, då hade jag visst nästan backat på bilen bakom. Men det gick bra i alla fall. Och jag vill faktiskt till mitt försvar framhålla att jag inte kunde se NÅGONTING ALLS. Så jag är nog nöjd med min backa-bedrift ändå.

Sedan fortlöpte resten av tvätten som den skulle och bilen blev rätt så ren. Dessvärre åkte sidobackspeglarna fram och tillbaka en himla massa när bilen åkte igenom borstarna (trots att jag alltså hade böjt dem inåt). Och när jag kom ut oh inspekterade bilen så hade en av speglarna gått sönder. Den hängde nästan och dinglade! Jag ville nästan börja gråta då. Men eftersom man inte vill vara en tönt och en gråt-orgie verkligen inte skulle göra situationen bättre så gjorde jag inte det. JAG SKULLE JU TILL BILBESIKTINGEN OM BARA NÅGRA TIMMAR!!!!
Frågade en av tvätt-killarna vad jag skulle göra nu. Han pillade på spegeln och trodde att HELA spegeln skulle behöva bytas ut och det kunde inte de göra. Tyckte att jag skulle ringa Chevrolet och höra om de kunde hjälpa mig. Han lovade att Car Wash skulle stå för notan sedan. Det lät ju bra, men det har vi ju inte sett ännu... (Dessutom KAN det ju vara så att jag hade viss del i det hela som blev tvungen att backa genom alla borstarna).

Så, NÅGOT stressad ringde jag till min favorit-verkstad. Och nu tänker jag länka till den med STORA BOKSTÄVER eftersom de har räddat min dag och varit helt suveränt gulliga! PERSSONS BILELEKTRISKA AB heter de, och är en av Mekonomens verkstäder. Jag ringde och fick komma direkt. De kunde förvisso inte laga den, eftersom hela spegeln måste bytas ut och den måste beställas från någon bilskrot eller så, men han satte i alla fall fast spegeln provisoriskt så att jag skulle klara bilbesiktningen. Lite tejp gjorde susen. Och inte behövde jag betala något heller!

Tejpen syns ju nästan inte va?

Dessvärre gick den inte igenom bilbesiktningen ändå. Men inte på grund av spegeln, utan pga att den löstagbara dragkroken kärvade på något sätt. Suck. Men vad hade jag väntat mig? Så det blir ombesiktning inom en månad. Men Perssons får väl fixa det också då när de ändå lagar spegeln. Det kunde ha varit värre. Jag hade kunnat få körförbud. Och det fick jag ju inte.

Väntar utanför bilbesiktningen. Som tur är så var det besiktningsmannen som körde bilen hela tiden, så att jag inte riskerade att ställa till med ännu en pinsam fadäs av något slag.

Jag tycker de är så elaka när de hissar upp bilen och slår på den. Då går den ju sönder!

Så nu överväger jag allvarligt att införskaffa häst och vagn istället för bil. Det hade säkert varit billigare. Eller att göra allvar av mitt hot att visa rumpan för Gud. Men en sak är bra i alla fall. Och det är att jag fick en stämpel i mitt OKQ8-häfte och får en gratis biltvätt, trots att jag inte köpte någon tvätt där. Halleluja! Det kompenserar inte på långa vägar kostnaden för att laga bilen, men man får vara glad för det lilla.

2 kommentarer:

ronny sa...

verkar ha vart en tuff dag. Hoppas de bara blir bättre från och med nu:)

Patrik sa...

Det här var bland det roligaste jag har läst på länge... Jag fick en väldigt bra mental bild över hela händelseförloppet och kan nästan inte sluta skratta (hjärtligt då förstås...)... Tack...!

http://www.youtube.com/watch?v=4wT7zM8XgXQ