fredag 24 oktober 2008

Kundvagnsrejs på ICA

Idag åkte jag och handlade efter jobbet. BIG mistake. Det var jag och alla andra 9-till-5-idioter på en lönefredag. Hur mycket folk som helst. Hur JOBBIGT som helst. Alla har fått lön och vill äta tacos ikväll. Alla gångar och hyllor är blockerade av kundvagnar och barnvagnar och människor som går otroligt långsamt. Och tanter som funderar i en kvart på om de ska ta den lite billigare ICA-osten eller den lite dyrare Arla-osten. Och medan hon funderar står hennes karl i en annan gång med kundvagnen och väntar. Han blockerar hela gången eftersom han står lite käckt framåtlutad över kundvagnen och rullar den lite fram och tillbaka med ölmagen samtidigt som han blippar på sin mobiltelefon. (Han spelar säkert det där orm-spelet eller nåt annat väldigt spännande för han verkar helt ovetandes om tid och rum och märker inte att folk vill passera).

Man ska inte åka till ICA på en sådan här dag, jag vet ju det. Jag, som har jobbat i affär en gång i tiden till och med, borde ju veta det. Men (och nu kommer det något riktigt töntigt), jag hade rabattkuponger. Ja, det hade jag. Och dom slutar gälla snart. Så jag var faktiskt tvungen. För det var sådana där BRA kuponger, ju. Något nytt som ICA har börjat med; att man får rabatt på precis de varor man brukar handla. Då har dom liksom registrerat vad man brukar handla och så får man kuponger (20 %) på några av de varor man handlar ofta. Skitbra ju. Men det har tydligen varit mycket rabalder om det där... Folk är upprörda för att deras integritet blir kränkt. De vill inte att ICA ska registrera vad de handlar. En gubbe hade tydligen varit jätteupprörd och sagt att han och hans fru hade fått kuponger på kattmat, för det brukade de handla ofta. Men nu hade ju katten dött så de här kupongerna hade faktiskt rivit upp mycket känslor. Han var nästan i upplösningstillstånd över detta.

De verkar liksom glömma bort att de får rabatt. Det är ju det enda syftet med att registrera uppgifterna. Ja, jag skiter i om ICA vet vad jag brukar handla i alla fall. Jag fick jättebra kuponger. Jag är inte kränkt. Det är ju skillnad om det handlar om pinsamma varor, typ sexleksaker eller nåt, men här snackar vi liksom korvar och knäckebröd. Jaja, nu lämnar vi det...


Det var så mycket folk att jag fick parkera jättelångt bort. Det var jobbigt för det blåste verkligen hur mycket som helst idag. Och kundvagnen var "sned" som vanligt (är dom inte alltid det, kundvagnarna, drar lite snett sådär?). Så man kan säga att kundvagnen var ute och gick med mig där på parkeringen... Jag lyckades dock ta mig fram till bilen utan att rulla in i någon bil eller så. Men jag fick kämpa med kundvagnshelvetet ska ni veta.

Tur att bilen stod kvar i alla fall. Man kan aldrig veta... En kollega berättade idag på jobbet att någon hade plockat bort tre (eh..?) av däcken på hennes bil ute på jobbparkeringen mitt på ljusa dagen. Det är ju inte så kul att hitta sin bil på det viset. Blir ju svårt att köra hem med bara ett hjul. Egentligen är det konstigt att ingen såg det hela. Men människor reagerar väl inte, det kanske är normalt att folk byter däck till höger och vänster. De hade brutit sig in i bilen också. Min kollega var mest upprörd över att de hade gått igenom alla hennes CD-skivor men inte tagit en enda! Hon undrade vad det var för fel på hennes musiksmak, liksom...

Jaja, nu är det fredag kväll. Vi förlustar oss på grisöron, zoo och M&M.


Svante suktar efter grisöronen.

1 kommentar:

Francisco Castelo Branco sa...

HI

I saw your blog and i think is interesting

I have a blog also


the adress is www.olhardireito.blogspot.com

I am a student law

I have a translate tool