fredag 21 november 2008

Det där med snor

Jag höll på att avlida på fläcken när jag läste under kommentarerna till förra inlägget att någon hade för sig att det produceras 1-3 LITER snor när man är förkyld. Vaddå, per DYGN?! Om man är förkyld i en vecka är ju det hur många liter som helst. Vet ni hur mycket en liter är?? Det är MYCKET. Ett helt mjölkpaket. Och här snackar vi FLERA mjölkpaket. Med snor. Vad äckligt! Och hur lång tid tar det inte att snyta ut flera liter? Och vilket otacksamt jobb, när det bara produceras MER hela tiden. Jag tänkte att det är ju inte KLOKT och att jag kommer snyta mig tills jag dör!!!

Men eftersom det sista som överger människan är hoppet (jag vill ju inte dö än), bestämde jag mig för att kolla upp saken på ett mer vetenskapligt (!) sätt: genom att googla. Jag fick då klart för mig följande:

1) En vanlig FRISK människa producerar EN HALV LITER snor per dygn

2) En FÖRKYLD människa producerar det dubbla, dvs EN LITER snor per dygn

Och det äckligaste av allt: vi märker det inte, för VI SVÄLJER det mesta. GAAAAAAAAAAAH!

Källa: Hjärnkontoret på SVT. Det måste väl vara en pålitlig källa?

Hmm. Jag har varit dyngförkyld i två dagar nu. Det betyder alltså 2 liter snor. 2 mjölkpaket med snor. Och imorgon är jag uppe i 3 liter. Jisses. Jag undrar hur mycket jag har snytit ut nu? Det känns som att jag snyter mig non-stop i alla fall. Och näsan är så röd nu så det svider i den när jag går ut med hundarna i den 8 minusgradiga kylan. Stackars näsan. Stackars mig. Oj oj oj.

Den här lilla vetenskapliga undersökningen förklarar ju dock inte hur alla de här 2 litrarna FÅR PLATS i näsan. Men det är väl helt enkelt så att så fort man snytit ut lite produceras det nytt. Som sagt, det är otacksamt att snyta sig. Undrar vad som händer om man låter bli att snyta sig? Slutar det produceras då eller exploderar näsan? Fast det går ju inte att INTE snyta sig i och för sig.

Nåväl, det är väl bara att gilla läget och snyta vidare. Jag tror att jag kommer att överleva. Och det känns ju ändå bättre att snyta ut snoret än att svälja det. Jag är ju alltså uppe i 3 liter snart. Jag vet inte hur mycket jag har snytit ut, men jag vill VERKLIGEN INTE TÄNKA PÅ hur mycket jag har SVALT. Usch...!

1 kommentar:

Anonym sa...

Blä för snor!! Fast har du egentligen tagit reda på vad snor är för något? Det borde du också göra för att få en genomgående studie i "snor vetenskap". Kanske en masters i snor. Det skulle se kul ut på CV:n!

Ville egentligen bara meddela att jag överlevde träningen! Snart kommer mamma med Kebabpizza åt mig, Yummie! Krya på dig Rudolf!