måndag 3 november 2008

En helg i Skåneland

Nu har jag tillbringat en helg i Skåneland, en helt underbar helg faktiskt. Det är konstigt vad mycket man kan hinna med på bara några dagar. Fast jag höll inte på att komma hem igår, dels för att jag gärna hade stannat kvar där nere längre och dels för att det var OLIDLIGT mycket trafik. Jag fattar inte vad alla gjorde där ute på vägarna? Nog för att det varit alla helgona-helg och halloween och sånt, men en sådan storhelg är det väl inte? Nej, det är det inte. Så det är faktiskt oförklarligt.

Strax söder om Jönköping hade jag hunnit bli rejält kissnödig och låg och matade i vänsterfilen på E4:an. Jag hade en inplanerad "kissa-hundar-och-kissa-mig-själv-och-köpa-en-bulle-och-en-påse-zoo"-paus i Brahehus, någon mil norr om Jönköping. Det var jobbigt för det var enorma köer. Och mörkt. Och mycket lastbilar. Och så börjar lastbilarna köra om varandra! Sånt är ju bara för irriterande. Jag hade ju farthållaren på 120 och så svänger dom ut där och bromsar upp allting. "Lastbilsjävlar" muttrade jag "bråka inte med en kissnödig kvinna!". Men det hjälpte ju inte förstås. Och störst går först och allt det där. Men gör det ont i blåsan så gör det, då ansvarar man inte för vad man gör och säger. Men jag skötte mig naturligtvis och sent omsider fick jag rulla in på Brahehus i alla fall.

Däremot blev det värre att ta sig därifrån. Hade hört på radion att dom varnade för trafikkaos och köer norr om Brahehus, men tänkte att det går nog ändå. Men det var verkligen köer. I båda filerna på E4:an. Det berodde på någon kombination av vägarbete och mycket trafik tydligen. Det var helt stillastående bitvis och var det inte det så gick det i 10-20 km/h. Kön var milslång. I ungefär en och en halv timme stod jag där och puttrade. Lagom kul när man vet att man har 30 mil till att köra. Zoo-påsen gick åt snabbt kan jag säga.

Så jag kom inte hem förrän strax före midnatt. Inte så skönt. Trött som en gnu idag ju. Och extraljusen på bilen gick sönder sista biten också, slocknade bara. Måste vara någon sladd eller nåt, för alla glödlampor kan väl inte gå sönder samtidigt? Får kika på det vid tillfälle, jag som är en teknisk gudinna. Eh...inte.

Men själva vistelsen var ju som sagt trevlig i alla fall. Jag har till och med varit utomlands! Nåja, i Danmark i alla fall. Åkte tåg över Öresundsbron till Köpenhamn. Jag har aldrig åkt över bron så jag var som ett barn på julafton. Jag är mycket förundrad över hur smidigt det var och hur SNABBT det gick att komma till Danmark.

Det blev lite strosande på Ströget i Köpenhamn, en lunch på en mysig restaurang och så. Trevlig stad tycker jag. Lite bilder...





Nedanstående bild var jag bara tvungen att ta. Det är meningen att man ska se två killar som håller i reklamskyltar. Ser ni dem? (Jag försökte vara lite diskret när jag tog bilden så den blev kanske inte så bra).

Detta var nämligen inte de enda killarna som stod och höll i en skylt med en pil riktad nedåt någon gata och reklam för någon butik. Det är ju inte klokt, vad är detta för jobb!?! Det verkar ju vara vanligt till och med. Undrar vilken timlön de har? Och undrar vad de säger när det får frågan om vad de jobbar med. "I reklambranschen", kanske. Haha.

Och kolla här!!!!

En TELEFONKIOSK, tamejtusan! Jag trodde att de var utdöda så här i mobiltelefonernas era. Men jag hade tydligen fel. I Köpenhamn finns dom. Jag var bara tvungen att föreviga den underbara skapelsen, den är ju nästan antik. Jag har i alla fall inte sett en telefonkiosk sedan.....ja, sedan jag bodde i Frankrike 2001 tror jag.


Jag höll på att smälla av, när jag såg ytterligare en telefonkiosk! Det är mynttelefoner, till och med. Man blir ju lite sentimental och vill nästan ta med telefonkiosken hem. Jag skulle kunna ställa den i trädgården någonstans. Det finns ju faktiskt inga telefonkiosker i Sverige längre, jag har i alla fall inte sett någon på väldigt länge. Är inte det lite dumt? Och undrar hur Stålmannen gör nu förtiden? (För det är väl Stålmannen som byter om i en telefonkiosk?)

Ja, Danmark är trevligt i alla fall. Men det går faktiskt inte att förstå vad de säger där. Det är bara gröt. Och när de börjar räkna är det bara att ge upp direkt. Och precis när jag börjat lära mig att i Skåne så säger man "middag" när man menar "lunch" (tänk bara vilken förvirring detta kan skapa!) så får jag veta att i Danmark säger man "frukost" när man menar lunch! Förvirringen är nu total. Men vi tog i alla fall en "frokost" vid två-tiden på en mysig restaurang, det var medelhavsbuffé.


Ytterligare en konstig - men lite häftig - grej som de har där i Köpenhamn är att det är en nedräknings-grej vid rödljusen. Så man ser hela tiden hur många sekunder man har på sig att traska över vägen innan man blir nedmanglad av någon bil (de kör som galningar). Lustigt. Men nästan ett stressmoment också.
Fast jag var ju förstås inte i Danmark hela tiden, mestadels var jag i Skåne. Det har blivit en milslång promenad med hundarna och ett biobesök bland annat (Maria Larssons eviga ögonblick).
Men nu är jag trött. Och detta blev ju ändå världshistoriens längsta blogginlägg. Så jag sätter punkt här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Måste ju bara säga att utanför turistinformationen i Blge, du vet den stora runda blåa saken DÄR finns en telkiosk, har alltid stått där och den ser ut att bli kvar, den tar ju dock inte mynt men du kan betala med vanligt kontokort, så stålmannen har nog flyttat till Blge om vi har den sista telekiorren i Swealand =)

Jenny sa...

Oj, det var som tusan...! Den har jag missat. Får kolla in den nästa gång jag är i Blge då - man kanske kan få en skymt av Stålis till och med...:0)

Unknown sa...

ja det är bäst att du håller ögonen öppna, vem vill missa en karl i tighta trikåer =)