måndag 2 mars 2009

Bilen på service

Idag hade jag mentalt förberett mig på SMS-biljettande och buss-åkande. Jag lämnade nämligen in min bil på service imorse. Men så när jag glider in där på verkstaden vid 07.30 så kliver min moms-kollega ur sin bil! Då hade hans bil kajkat ihop på morgonen så att den skulle lämnas in och jag fick åka med honom och hans fru till jobbet i deras lilla röda Citroën! Och sen fick jag åka med honom tillbaka och hämta bilen efter jobbet också. Jag SLAPP alltså våndan att åka kommunalt. Ibland har man tur....

Dessvärre kostade servicen 5 200 spänn. Det var visst en del grejer som behövde bytas. Och sedan är det tydligen någon bussning eller....eh...vet inte riktigt vad det var, någon slags bildel i alla fall som sitter ihop med hjulet på något sätt (han visade en bild men det hjälpte inte min förståelse nämnvärt) som måste bytas inom en överskådlig framtid. Han sa att det inte var någon fara för säkerheten, men att den bör bytas innan hösten i alla fall. Men jag undrar jag...om det är något som hör ihop med hjulet och detta något sitter löst, låter inte det ganska farligt?! Får väl lita på honom dock och köra vidare i godan ro. Han ska i alla fall ringa imorgon och ge pris på bytet av den där grejen.

Och det är en sak till jag måste bekosta innan jag får bilen genom besiktningen; nämligen byte av vindruta. Det är en lång spricka på vänster sida. Det var bara ett litet stenskott först, men sedan körde jag bilen i en biltvätt en varm sommardag och PANG sa det (eller det sa det egentligen inte men det blir ju lite mer levande med ljudeffekter) så hade den lilla pricken blivit en lång vinglig linje. Sprickan är inte i MITT synfält, mitt huvud sticker ju inte upp så högt ovanför ratten så jag ser alldeles utmärkt. Men jag misstänker att besiktningsmännen på bilprovningen inte ser det här med "spricka i synfältet" som något individuellt utan mer går på linjen att det ALLMÄNT SETT är en spricka i synfältet och att rutan därför måste bytas. Även om jag med bestämdhet vill hävda att det är JAG som kör bilen och sprickan inte är i MITT synfält, alltså kan sprickan bortses ifrån. Men jag inser att jag trots allt måste byta rutan. Det går ju på försäkringen, men självrisken är ju någon tusing ändå.

Så det är inte billigt att äga bil, inte. Man kanske skulle satsa på häst och vagn istället? Det är ju miljövänligt också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där lät kostsamt! Usch o fy!