tisdag 3 mars 2009

Och...

Ibland funderar man på konstiga saker. Onödiga saker. Men det är faktiskt en sak som jag inte förstår. Titta på den här loggan.

Loggan tillhör ju alltså då en välkänd svensk lågpriskedja. En lågpriskedja som då i alla fall jag i alla världsliga tider har kallat för kort och gott ÖB. Men den som har tänkt ut den här loggan måste ju ha tänkt fel. Vaddå Ö OCH B? Överskotts OCH bolaget? Så heter det ju inte. Det heter ju Överskottsbolaget, alltså ÖB. Det står ju till och med under förkortningen att det heter Överskottsbolaget. Inte överskotts OCH nånting. Nej, det går helt enkelt inte ihop. Det är dessutom irriterande. Sticker i ögonen liksom. Varje gång jag ser deras reklam på TV:n så blir jag irriterad på det där och:et. Om jag är ute och cyklar och det finns någon helt logisk förklaring till det hela, så får någon gärna upplysa mig om den. Men jag vill bara i sammanhanget framhålla att jag funderat en hel del på det här. Finns det NÅGON som säger Ö OCH B? Det låter ju inte klokt.

Hmmm. Innan jag börjar låta alltför självsäker så ska jag kanske erkänna att jag mycket länge (ja faktiskt ända upp till kanske 23-24 års ålder) haft en GROV missuppfattning om en logga tillhörande ett annat företag. Nämligen försäkringsbolaget TRYGGHANSA. (Det är nästan lite pinsamt att erkänna det här.) Ni vet den där lilla livbojen de har i mitten på loggan, mellan orden Trygg och Hansa? Den trodde jag var ett "och". Jag trodde alltså att företaget hette "Trygg och Hansa" och detta gick jag runt och sa till folk! De måste ju ha trott att jag var knäpp i huvudet. Som tur var blev jag upplyst av en vänlig själ att det INTE heter Trygg OCH Hansa. Att livbojen bara är en symbol liksom. Så nu vet jag det och ska inte göra bort mig fler gånger på den punkten.

Men erkänn att livbojen i alla fall liiiiiite ser ut som ett O?

Nåja. Ö och B låter i alla fall skitfult.

Föresten var det tur att jag inte skottade som en galning i morse. När jag kom hem hade det nämligen töat en hel del, så nu behövs det nästan inte. Yey! Så det var nästan värt turen in i busken trots allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

ÖB är förkortning för ÖverBefälhavare och kanske är det därför det inte kan heta just det. Det enda jag kan komma på..