onsdag 4 mars 2009

Fotbadets revansch

Det är många som går utbildningar på mitt jobb just nu. Själv ska jag påbörja en utbildning (en och en halv vecka lång) i nästa vecka där jag ska lära mig allt och lite till om beskattning av handelsbolag. Till alla utbildningar hör så kallade inläsningsdagar. Dessa kan infalla före kursen, under kursen eller efter kursen. På dessa dagar är det meningen att man ska läsa på materialet, göra övningsuppgifter eller något annat som lärarna har bestämt. Och det bästa av allt - arbetsgivaren låter oss sitta hemma och göra detta.

Jag är ganska van att sitta hemma och plugga sedan mina år på juristprogrammet och inbillar mig att jag har hyfsad självdisciplin att göra det jag ska också. Men vi diskuterade det på jobbet idag, att det är väldigt lätt att man vill skutta iväg och göra en massa andra saker när man ändå är hemma...typ diska, tvätta, städa lite, ta en macka i kylen, vattna blommorna och var det inte väldigt dammigt där bakom byrån? Och risken är ju då att det kanske inte blir så mycket plugg gjort.

Men så fick jag VÄRLDENS tips idag. En kollega berättade att hon alltid badade fotbad när hon pluggade. Ni vet, doppa fötterna i ett sådant där bubblande varmt bad. För då sitter man nämligen där man sitter. Då är det INTE lämpligt att skutta iväg i tid och otid och göra en massa småsaker. Kollegan hade dessutom aldrig haft så fina fötter som under studietiden, påstår hon! Kanske värt att testa...?

Dessutom kom vi på ytterligare en bra grej med fotbad. Det har tydligen kommit några forskarrön angående hur jäkla illa vi kontorsråttor sitter när vi jobbar. Killar tenderar tydligen att liksom hasa ner i stolen så att ryggen blir i konstigt läge och så kan de få ont i den. Tjejer däremot vill gärna böja benen och stoppa in fötterna bakåt, under stolen. Detta kan resultera i proppar och annat otrevligt. Men lösningen på detta problem är ju....FOTBADET! Med fötterna i fotbadet är det omöjligt att hasa ner i stolen eller smyga in fötterna under stolen. Så vem vet...på framtidens arbetsplats kanske det står ett fotbad under varje skrivbord?

Hursomhelst kan ju i alla fall konstateras att fotbadet är underskattat. Fram för mer fotbad!

Inga kommentarer: