tisdag 24 februari 2009

Semlans dag

Idag är det Fettisdagen. Ursprungligen var detta tydligen den sista dagen i den vecka då man åt upp sig in för 7 veckors (!) fasta innan påsk. Och vad passar bättre när man vill äta upp sig än en semla? Fast nuförtiden äter vi ju semlor fastän vi inte fastar. Och det funkar ju det med.

Vi fick i alla fall semlor på jobbet idag, gott gott!

Det är lustigt, för det finns så många olika sätt att äta semlor på. En del tar av locket först och äter det separat. En del knölar in hela härligheten i munnen som den är (med grädde på näsan som följd). En del äter runt mandelmassan och lämnar den kvar. En del petar bort grädden.
Själv tillhör jag den kategorin som tycker att mandelmassan är godast. Egentligen är det bara den jag vill åt. Eller, resten av bullen är ju också god...men ändå. Man kanske skulle nöja sig med att bara köpa en "korv" med mandelmassa nästa år? Det mesta av grädden brukar jag i alla fall peta bort. Mest för att det blir så mastigt annars.

Svensken äter i genomsnitt fem semlor per år, läste jag någonstans. Jag har bara ätit två det här året än så länge. Och det kanske är lika bra. Precis när jag skulle ta min semla på jobbet idag, så säger en kollega: "Du vet väl att det där är en femtedel av dagsförbrukningen?". Hm. Jaja, god var den i alla fall.

Och så här kan tydligen också semlor se ut:

Fast det ser ju faktiskt inte klokt ut!

Inga kommentarer: