onsdag 11 februari 2009

Telefonsamtal från veterinären

Veterinären har ringt nu. Han är engelsman och blandar både engelska och svenska så jag har nog inte förstått allt han sa. Men de hittade inte något speciellt i proverna från lungsköljningen. Inte någon speciell bakterie eller så, ingenting konstigt.

Det känns som en besvikelse faktiskt. Jag hade ju hoppats att de skulle hitta en viss bakterie eller något, sätta in en specifik antibiotika mot just den bakterien och sedan skulle återfallen upphöra. Så hade jag tänkt mig det hela. Men nu vet jag inte vad man ska göra....?!

Veterinären sa - som väntat - att det ju är vanligt med lunginflammationer på varghundar. Men att det kommer såhär ofta som på Svante visste han inte anledningen till. Han bestämde att vi skulle förlänga antibiotika-kuren ytterligare två veckor och sen ska han ringa upp mig igen. Då ska vi också boka in en ny tid för en kontroll. Han föreslog också att vi skulle göra ett sperma-test då. Med det testet kunde man tydligen se om han hade något som jag tror hette "Cilia", något som finns på cellerna eller något dylikt och som kan orsaka problem med luftvägarna (som sagt så var han lite svår att förstå).

Så vi får väl se vad som händer efter det, vad det testet visar. Men just nu känns det faktiskt lite hopplöst. Jag vill ju ha kvar Svante i 100 år (även om jag vet att det bortsett från återfall i lunginflammationer är både teoretiskt och praktiskt omöjligt), inte att han ska dö i lunginflammation vid 3,5 års ålder.

Inga kommentarer: