fredag 13 februari 2009

Sugen på skidor

Jag har haft skidor i huvudet idag. Ja, alltså inte bokstavligen (det skulle nog göra ont!), men jag har tänkt mycket på skidor. Det kan ha att göra med att jag och I har pratat om att göra en tur till Romme Alpin och åka lite slalom inom en snar framtid.

Jag har ju, som jag tror nämndes i något tidigare inlägg, åkt skidor sedan jag var liten. Dock inte de senaste typ 7-8 åren av okänd anledning. Men jag äger trots allt en skidutrustning, som (åtminstone för 7-8 år sedan) var av god kvalitet. Så jag har ju tänkt att jag ska kunna använda den utrustningen, inga problem liksom.

Men så pratade jag med pappa igår. Och han säger "Nej, du kan ju inte använda din gamla skidor! Skidorna ser helt annorlunda ut nuförtiden!". "VA?!" säger jag, helt chockad. Vad har hänt med skidorna de senaste 8 åren?? Och framför allt, hur kan PAPPA ha koll på detta, han som inte har åkt slalom på säkert TIO år i alla fall?!

Jag hänger tydligen inte med alls i skidbranschen, har jag förstått. Skidbranschen har nämligen UTVECKLATS sedan jag var involverad i den senast. Jag är totalt ute. Jag var tvungen att ta upp detta till diskussion på jobbet. Följande har kommit fram vid denna diskussion:

- Skidorna är nu smalare på mitten, jämfört med hur de såg ut för 7-8 år sedan.

- Anledningen till detta är att det ska vara lättare att svänga.

- Skidorna är kortare än de var för 7-8 år sedan.

- Den gamla devisen "ju längre skidor, desto bättre skidåkare" gäller således inte längre.

- Det är "inne" med hjälm (och hjälmarna ser tydligen inte ut som det rosa bowlingklot jag hade på huvudet när jag var liten).

Okej. Fast jag är faktiskt ÖVERTYGAD om att det skulle gå alldeles UTMÄRKT att åka på mina gamla skidor, även fast de är långa och inte smalare på mitten. Men man vill ju inte bli mobbad. En äldre kollega berättade att han hade tagit på sig sina gamla skidor nyligen. (Kan tilläggas att dessa skidor var betydligt äldre än mina, säkert 15 år äldre eller så.) Så åkte han bredvid en yngre kille i liften, som sneglade på kollegans skidor och sa "Ja du, de där skidorna var säkert bra på sin tid". Mobbing på hög nivå, skulle jag vilja påstå.

Nej, det går ju faktiskt inte att komma där med en meter längre skidor än alla andra. Då får man väl skämmas. Så jag har insett att jag nog måste hyra skidor. Men förmodligen kan pjäxorna kanske användas i alla fall, för bindningarna har tydligen inte utvecklats någonting alls. Om jag nu kan ha pjäxorna? Några kvinnliga kollegor påstod att fötterna breder ut sig med åldern, alltså VÄXER PÅ BREDDEN. Det verkar inte klokt. Jag är skeptisk, men de vidhöll detta påstående med stor övertygelse. Så vi får väl se om mina fötter har blivit bredare än pjäxorna, annars kan jag väl använda dem i alla fall.


Och jag undrar hur det är med skidglasögonen, kan man fortfarande ha dem eller? Samma som gällde för 7-8 år sedan? De där stora som täcker halva ansiktet och med gummiband runt huvudet? Eller ser man ut som en idiot då? Jag känner att jag totalt har tappat kontroll över det här med skidåkningen. Tänk att det kan hända så mycket på 7-8 år!


Men jag är RIKTIGT sugen på att åka slalom nu. Så I kommer inte undan, hehe. Och Romme Alpin har bara öppet till sista mars. Så vi måste göra det snart! "Skynda, skynda!" som Gunde Svan skulle ha sagt.

Bilder från www.rommealpin.se

Inga kommentarer: